کتابخانه عمومی غدیر
اخبار فرهنگی کتابخانه - کتابداری - کبودراهنگ
قالب وبلاگ
لینک دوستان

کتابخانه‌ها سازمان‌هایی خدماتی هستند که پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان را برعهده دارند. قانون دوم رانگاناتان ـ هر خواننده‌ای، کتابش ـ گواه این حقیقت است که کتابخانه و خدمات اطلاعاتی آن به همه مردم، اعم از تحصیلکرده و عامی، ثروتمند و فقیر، کارگر، بیمار، معلول، زندانی، و جز آن تعلق دارد.
نقش کتابخانه‌های عمومی برای خدمات به گروه‌های مختلف جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است. بیانیه یونسکو درباره خدمات ویژه کتابخانه عمومی می‌گوید که: خدمات ویژه و مواد کتابخانه‌ای باید به استفاده‌کنندگانی که به هر دلیل، نمی‌توانند از خدمات عادی کتابخانه استفاده کنند، مانند اقلیت‌های زبانی، افراد ناتوان، بیماران، یا زندانیان، ارائه گردد(1).
خدمات کتابخانه‌های عمومی برای معلولان به‌منظور انجام فعالیت‌های زیر طراحی می‌شود:
ـ کمک به افراد معلول و عقب‌مانده برای برخورداری از زندگی لذت‌بخش، پی‌بردن به استعدادها و توانایی‌های فردی، و ایجاد علاقه در افراد معلول؛
ـ کمک به اشتغال حرفه‌های مختلف؛
ـ تشویق افراد معلول و عقب‌مانده برای کسب استقلال فردی.
کتابخانه‌ها باید افرادی را، در چارچوب بودجه و زمان مورد نیاز، مأمور ارائه خدمات به مؤسسات، افراد، یا خانواده‌هایی کنند که نیاز به توجه ویژه دارند (2).
خدمات کتابخانه ها برای افراد معلول به شرح زیرمی باشد:
1- جامعه ناشنوایان، به افرادی که به‌سبب ناشنوایی مادرزادی از زبان اشاره استفاده می‌کنند، افرادی که هم از زبان اشاره و هم از زبان نوشتاری عامه مردم استفاده می‌کنند، بزرگسالانی که گوششان سنگین است، و اعضای شنوای خانواده ناشنوایان اطلاق می‌گردد.
ارائه خدمات به‌عوامل بسیاری از جمله حجم منابع، تعداد استفاده‌کنندگانی که به آنها ارائه خدمت می‌شود، و جمعیت جامعه ناشنوایان بستگی دارد. کارکنان کتابخانه نیز باید آموزش‌های لازم را در مورد ارائه خدمات و ارتباط مؤثر با ناشنوایان گذرانده باشند.
برخی کتابخانه‌ها در سطح ملی یا منطقه‌ای معمولاً دفتر یا بخشی را که مسئول خدمات مشاوره‌ای به ناشنوایان باشد پیش‌بینی می‌کنند. وجود دستگاه مخصوصی که ناشنوایان می‌توانند توسط آن از تلفن استفاده کنند در کتابخانه لازم است. علائم اخطار قابل مشاهده باید در کتابخانه نصب شود تا مراجعان ناشنوا از مشکلات و موقعیت‌های اضطراری آگاه شوند.
منابع بصری غیرچاپی در مجموعه هر کتابخانه‌ای که مراجعه‌کننده ناشنوا دارد اجتناب‌ناپذیر است.
مجموعه‌ای از نوارهای ویدئویی یا فیلم‌ها را می‌توان به زبان اشاره یا همراه با زیرنویس جمع‌آوری کرد و وسایل لازم را برای مشاهده آنها فراهم آورد.
از اعضای ناشنوای کتابخانه برای طراحی و گسترش خدمات و ایجاد کمیته‌های مشورتی، می‌توان بهره‌مند شد.
پیش‌بینی برنامه‌هایی به زبان اشاره، مانند قصه‌گویی و برنامه‌هایی مرتبط با فرهنگ ناشنوایان می‌تواند مفید باشد (3).
2- نابینایان یا افراد دارای معلولیت دیداری، از موادی چون کتاب‌هایی با چاپ درشت و خط بریل، مجله‌هایی به خط بریل، نوار کاست از منابع داستانی و اطلاعاتی (کتاب‌های گویا)، صفحات موسیقی، مجموعه‌های آموزشی، و بازی‌های انطباق‌یافته با نیازهای کودکان، از قبیل شطرنج و کتاب‌های معمول کودکان اما با تصاویر بزرگ و حروف چاپی واضح استفاده می‌کنند. برای مجله‌های پرحجم به خط بریل، قفسه‌های بسیار و میزهای بزرگ برای مطالعه مورد نیاز است. نشانه‌های راهنما به خط بریل بر کتاب‌ها و قفسه‌ها نصب می‌گردد و وسایل شنیداری برای نرم‌افزارها به‌منظور سازماندهی مواد کتابخانه‌ای مورد نیاز است.
برنامه‌هایی چون قصه‌گویی، نمایش، موسیقی، و فعالیت‌های باشگاهی می‌تواند توسط کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان اجرا گردد. خدمات کتابخانه برای کودکان نابینا با همکاری والدین و مؤسسات دیگر انجام می‌شود. برای کودکان باید به نسبت طول زمانی که خط بریل را آموخته‌اند و نیز به میزان توان هوشی ایشان توجه داشت، زیرا در مراحل مختلف سرعت و درک مطلب هستند. این کودکان مانند کودکان بینا، در هر سنی به انواع کتاب‌ها و موضوع‌های مورد علاقه خود نیازمندند به‌شرطی که با خط بریل و با حروف مشخص یا حروف درشت چاپ شده باشد. بخش مهمی از قانون کتابخانه‌های عمومی و ملی در مورد نابینایان است و لازم است که استاندارد یکسانی جهت ارائه خدمات به نابینایان تبیین و تعیین گردد (4).
3- معلولان ذهنی نیز از جمله گروه‌های نیازمند به خدمات ویژه هستند. در سال 1971، مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیانیه حقوق عام و خاص عقب‌ماندگان ذهنی را به تصویب رساند. به همین سبب، در سال‌های اخیر، کتابخانه‌های عمومی خدماتی برای ارائه به این گروه‌ها درنظر گرفته‌اند (4).
معلولان ذهنی معمولاً در برقراری تماس با دیگران محدودیت دارند. نارسایی در گفتار و زبان و مشکلات در ایجاد ارتباط با خارج از منزل، محیط و مردم را برای آنها کشف‌نشده می‌گذارد. اوقات فراغت معلولان ذهنی اغلب در انزوا می‌گذرد. به همین سبب، خواندن کتاب و روزنامه موجب گسترش دید آنان می‌گردد (2).
4- معلولان جسمی ، سالمندان و افراد کم سواد نیز از جمله افرادی هستند که به اراده خدمات ویژه و تطابق محیط نیاز دارند.
فن‌آوری در خدمت معلولان: از سال 1980، بسیاری از کتابخانه‌ها سعی در بهبود وضعیت منابع و خدمات ارائه‌شده به معلولان داشته‌اند. در این میان، فن‌آوری و چاپ الکترونیکی، نقش اساسی برعهده داشته است؛ به‌طوری که بخش ویژه‌ای از کتابخانه‌ها به این وسایل اختصاص یافته است و معلولان در تصمیم‌گیری‌های لازم جهت انتخاب بهترین و قابل استفاده‌ترین فن‌آوری مشارکت دارند.
استفاده از چاپ الکترونیکی به‌جای چاپ معمولی، دستیابی به کتابخانه را به‌ویژه برای معلولانی که استفاده از چاپ کاغذی پیوسته برایشان مشکل است آسان‌تر می‌سازد. هم‌اکنون کتابخانه‌ها می‌توانند از چاپ الکترونیکی بر روی صفحه فشرده، کاتالوگ‌های پیوسته، مجلات و روزنامه‌های الکترونیکی، و خطوط تلفن (برای فرستادن دورنگار) استفاده کنند. بعضی از دستگاههای نوین که معلولان می‌توانند با به‌کارگیری آنها از متون چاپی استفاده کنند عبارتند از: پویشگر، نظام‌های ترکیب‌کننده صدا، نظام‌های تشخیص‌دهنده صدا، دستگاه‌های دستیابی به بریل (صفحه‌کلید بریل و دستگاه‌های مخصوص خواندن حروف بریل)، نمایش حروف با چاپ درشت، و ... ..
فن‌آوری‌های نوین، عضویت در شبکه‌های محلی، منطقه‌ای، ملی، و بین‌المللی را میسّر ساخته و ارتباط با سازمان‌های معلولان و همکاری با برنامه‌های امانت بین کتابخانه‌ای را تسهیل کرده است (5).
با توجه به اهمیت ایجاد فرصتهای برابر در سطح جامعه برای معلولین و اهمیت کتابخانه ها به عنوان یک نهاد اجتماعی ، این پژوهش به بررسی وضعیت مناسب سازی کتابخانه های عمومی در سطح استان خراسان جنوبی می پردازد. نتایج این پژوهش کمک خواهد کرد تا وضعیت مناسب سازی کتابخانه ها با سرعت بیشتر و هدفمندتر دنبال گردد.
پیشینه تحقیق:
وب سایت "کتابک" در مورد نیاز کودکان خاص به خدمات کتابخانه بیان می کند: در این گونه کتابخانه‌ها باید وسایل و تجهیزات کمکی، مانند: دستگاه تایپ پرکینز، کامپیوتر برجسته نگار، دستگاه بهدید، ضبط صوت، ... به تعداد مناسب وجود داشته باشد.
معماری داخلی این کتابخانه ها باید با توجه به نوع معلولیت، برای استفاده‌ راحت و ایمن این‌گونه مخاطبان طراحی شوند. استفاده از اتاق های مطالعه تک نفره با تجهیزات مناسب، حذف هرگونه عوامل خطرزا همچون: ورودی‌های نامناسب، شیب ‌های خطرناک، مسیرهای بدون دید، و موانع به‌ ظاهر کوچک در مسیر عبور کودکان و نوجوانان باید رفع شوند. استفاده از روکش های نرم برای ستون ها و سطوح سر راه و نصب نشانه های گویا یا لمسی از جمله مواردی هستند که باید به آنها توجه کرد. همچنین در طراحی داخلی ساختمان کتابخانه باید توجه شود که افراد کم بینا با استفاده از تقابل و تضاد رنگ ها و بافت ها، قادر به دریافت موقعیت و وضعیت محیط می شوند. رنگ دیوارها از رنگ کف سالن متمایز باشد. درهای ورودی با چارچوب آنها با رنگ مخالف دیوار مجاور رنگ آمیزی شود. رنگ وسایل کتابخانه و تجهیزات خدماتی مانند آسانسور و غیره از محیط اطراف متمایز باشد. از مسیرهای نورپردازی شده یا کفپوش های بافت دار یا لمس پذیر (با کمک عصا، کفش و غیره) برای هدایت کاربران به مناطق خاصی از کتابخانه استفاده شود.
در کتابخانه‌ نابینایان لازم است برای هر کاربر نابینا 3 متر مربع فضای مطالعه در نظر گرفته شود و میز مطالعه کاربر نابینا مجهز به دستگاه پخش صوت، هدفون، و دیگر ابزارهای مناسب باشد و به ازای هر ۷۲ جلد کتاب بریل یا هر ۹۶۰نوار کاست ویژه کتاب های گویا یک متر مربع فضا در نظر گرفته شود(6).
علی اکبر حلاجی(1385) در مقاله خود با عنوان" مناسب سازی اماکن فرهنگی، ورزشی و تفریحی ویژه جانبازان و معلولان جسمی - حرکتی و ارائه الگوی مناسب "اشاره دارد به اینکه ایجاد فضاهای شاد و متنوع به منظور افزایش اعتماد به نفس، احساس توانمندی و کسب مهارت های اجتماعی، فنی و فردی معلولین و جانبازان لازم و ضروری است. با توجه به هزینه های مضاعف آموزشی، بهداشتی، توان بخشی و تفریحی جانبازان و معلولین، مهیا نمودن فضای گذران اوقات فراعت و هدفمند نمودن آن از بزرگترین وظایف جامعه اسلامی است. این مجموعه شامل بخش های مختلف برای گروه های نابینا، معلول جسمی ، حرکتی و ناشنوا خواهد بود. نمونه این بخش ها عبارتند از : ایجاد موزه لمسی و صوتی، کتابخانه گویا، کتابخانه بریل، استودیو صوتی، طراحی سیستم جهت یابی، نوری و صوتی و کلامی، برجسته ساز بریل (پرکینز)، ماشین تحریر گویا و …(7) .
گیتی هاشمی (1373) در پایان نامه خود با عنوان"بررسی مشکلات دانشجویان معلول رشته پزشکی در زمینه استفاده از کتابخانه" به بررسی وضعیت موجود دانشجویان معلول رشته پزشکی می‌پردازد. در این تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شده یکی برای دانشجویان معلول و دیگری برای کتابداران مرجع. هشت کتابخانه پزشکی و 98 دانشجوی معلول رشته پزشکی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. داده‌های پژوهش نشان می‌دهد که 21 درصد دانشجویان معلول قادر به راه رفتن نیستند و از ویلچر استفاده می‌کنند و 94 درصد اظهار داشته‌اند که هیچگونه آموزشی در زمینه استفاده از کتابخانه به آنان ارائه نشده است . 6/91 درصد ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی که به دانشجویان معلول سرویس دهد را مناسب می‌دانند. 63 درصد کتابداران مورد بررسی اظهار داشته‌اند که دانشجویان معلول می‌توانند به کتابخانه آنها دسترسی یابند و از برگه‌دان استفاده نمایند و لا به لای قفسه‌ها رفت و آمد کنند و 38 درصد کتابداران اعلام کرده‌اند که کتابخانه آنان امکانات ارائه خدمات به دانشجویان را دارا هستند. در این پژوهش پیشنهاد شده است که : 1 - موانع عدم دسترسی به محل کتابخانه از میان برداشته شود. 2 - تجهیزات خاص برای معلولین پیش‌بینی و استاندارد وسائل رعایت شود. 3 - کتابخانه‌ها دارای سیاستی مدرن در زمینه ارائه خدمات به معلولین باشد. 4 - سمینارهائی در زمینه ارائه خدمات به معلولین برای کتابداران مرجع تدارک دیده شود. 5 - کارکنان کتابخانه با مشکلات و نیازهای دانشجویان معلول آشنا شوند 6 - شبکه اطلاع‌رسانی جهت معلولین دانشگاه‌ها ایجاد شود(8).
طاهره یعقوب پور نرگسی (1383) در مقاله ای با عنوان " خدمات و منابع برای معلولان در کتابخانه های عمومی تهران" با بررسی 26 کتابخانه عمومی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران بیان کرده است که بیشتر کتابخانه ها برای رفت و آمد معلولان جسمی مناسب نیستند و در هیچ کدام از کتابخانه ها تجهیزات خاصی برای معلولان فراهم نشده است(9).
فرهنگ فرخی و همکاران (1385) در مقاله ای با عنوان "بررسی معماری کتابخانه با توجه به مشکلات معلولین جسمی حرکتی" به بررسی مشکلات معلولین در استفاده از کتابخانه ها پرداخته و راهکارهایی را در مورد نحوه معماری ساختمان ها و تجهیزات ویژه معلولین ارائه نموده است(10).
در همین راستا چهارمین کتا‌بخانه فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران در منطقه غرب تهران و در بوستان میعاد افتتاح شده است.
به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مرکز با هدف به وجود آوردن فضایی مناسب برای رشد توانمندی‌های ذهنی و مهارتی کودکان کم‌توان جسمی، نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و ایجاد تعامل بین کودکان و نوجوانان سالم و معلول راه‌اندازی شده است.
در این مرکز علاوه بر امکانات موجود در بخش عادی، کتابخانه‌ای خاص برای کودکان نابینا و ناشنوا وجود دارد. این کتابخانه دارای آرشیو نوارهای گویا، ویدیو و امکانات ویژه برای استفاده‌ این کودکان خاص است.
کتابخانه‌های فراگیر، مراکزی هستند که در آن‌ها با تغییر کاربری و مناسب‌سازی فضا، کودکان معلول جسمی می‌توانند در کنار دیگر همسالان خود به فعالیت‌های مختلف فرهنگی هنری بپردازند و مربیان آموزش دیده کانون نیز به آن‌ها کمک می‌کنند تا استعدادها و خلاقیت‌های هنری خود را در این فضا بروز دهند(11).
پرسش های اساسی:
1- آمار مراجعین معلول به کتابخانه به تفکیک نوع معلولیت چقدر است؟
2- امکانات کتابخانه ها برای معلولین حرکتی چقدر است؟
3- امکانات کتابخانه برای نابینایان چقدر است؟
4- امکانات کتابخانه برای ناشنوایان چقدر است؟
5- آیا بودجه کافی برای ارائه خدمات به معلولان در نظر گرفته شده است؟
6- آیا کتابداران در مورد خدمات مرتبط با معلولین آموزش لازم دیده اند؟
هدف پژوهش:
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت مناسب سازی کتابخانه های عمومی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی برای بهره مندی معلولین و پی بردن به مشکلات موجود می باشد. نتایج این تحقیق در جهت بهبود وضعیت خدمات رسانی کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی و حضور بیشتر معلولین در کتابخانه ها استفاده خواهد شد.
روش پژوهش و گرداوری اطلاعات:
پژوهش حاضر پیمایشی –توصیفی است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه و با کمک کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان گردآوری شده است.
یافته ها:
از مجموع 24 کتابخانه عمومی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی (شهرهای: بیرجند، قائن، نهبندان، سرایان، سربیشه، آرین شهر، بشرویه، درمیان، فردوس) 20 کتابخانه به سوالات پرسشنامه به صورت حضوری یا تلفنی پاسخ دادند. اطلاعات حاکی از آن است که 42 نفر در کتابخانه های استان مشغول به کار بودند. 71% این افراد تحصیلات کتابداری داشته و 96 % زیر 40 سال سن دارند. لذا نیروی انسانی متخصص و جوان هستند.
تنها 8 معلول جسمی حرکتی، 2 نابینا، 9 کم بینا، 6 ناشنوا، 2 کم شنوا به کتابخانه های کل استان مراجعه داشته اند. طبق گفته های کتابداران، معمولا مراجعین معلول، در کتابخانه ها شناسایی نمی شوند و افرادی هم که معلولیتشان محرز بوده متاسفانه خدمات ویژه خود را از کتابخانه ها دریافت نمی کنند.
پس از بررسی وضعیت ساختمانی کتابخانه ها مشخص شد که، 90% کتابخانه ها سطح شیب دار نداشتند.90% کتابخانه ها یک طبقه هستند.کلیه کتابخانه ها دارای دربهای عریض می باشند که هیچکدام اتوماتیک نیستند. فقط 15% دارای سیستم جستجوی رایانه ای بوده و مابقی از برگه دان استفاده می کنند که ارتفاع مناسبی جهت معلولین ویلچری ندارد. ارتفاع پنجره ها ، پریزها، پیش خوان، نوع کفپوش و فاصله بین قفسه ها مناسب نیست. امکانات ویژه نابینایان در 2 کتابخانه در حال راه اندازی است، آنهم در حد استفاده از کامپیوتر و پرینتر مخصوص. امکانات ویژه ناشنوایان وجود ندارد. از پیک جهت ارسال کتب استفاده نمی شود. کتابداران هیچگونه آموزشی را در خصوص خدمات ویژه معلولین بجز در دوران تحصیل دریافت نکرده اند. این مسئله در مورد افرادیکه رشته تحصیلی دیگری داشته اند حائز اهمیت است. بودجه خاصی مبنی بر ارائه خدمات جهت معلولین در نظر گرفته نمی شود.(جدول1)
علاوه بر نتایج فوق مشخص شد که تراکم کتابخانه ها و معلولین در شهرهای استان تقریبا یکسان می باشد (نمودار1و2)
جدول1- فراوانی امکانات ویژه معلولین در کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی

امکانات ویژه تعداد کتابخانه ها درصد فراوانی
سطح شیب دار 2 10%
درهای عریض 20 100%
درهای اتوماتیک 0 0%
آسانسور 0 0% و 90% نیاز نیست
یک طبقه 18 90%
مخزن باز 6 30%
ارتفاع برگه دان 3 15%کامپیوتری و مابقی ارتفاع مناسب نیست
ارتفاع پنجره 2 10%
ارتفاع پریز 13 45%مناسب ولی تعداد کافی نیست
ارتفاع میز امانت 6 30%
فاصله بین قفسه ها 3 15%
کفپوش 1 5%مناسب و 60%موزائیک
نرده 20 100%
تلفن عمومی 1 5%
توالت فرنگی 1 5%
امکانات ویزه نابینایان 2 10%در حال راه اندازی
امکانات ویژه ناشنوایان 0 0%
بودجه 0 0%
پیک 0 0%
آموزش کتابداران 0 0%
بحث و نتیجه گیری:
با توجه به نتایج فوق می توان چنین استنباط کرد که:
•معلولین در بدو ورود به کتابخانه شناسایی نشده و کارت ویژه ندارند.
•کتابخانه بنی اقبال بیرجند بیشتر دارای منابع دینی و حوزوی می باشد. لذا تقر یبا تخصصی می باشد.
•کتابخانه شهر بشرویه تمام امکانات ویژه معلولین جسمی حرکتی را داراست.
•کتابخانه روستای خوانشرف از توابع شهرستان نهبندان دارای کتابخانه غنی می باشد.
•کتابخانه الغدیر بیرجند از جهت فضا و موقعیت مکانی برای مناسب سازی ویژه معلولین جسمی حرکتی شهر بیرجند مناسب است. این کتابخانه یک طبقه بوده و دارای سطح شیب دار پارکینگ و فاصله مناسب از خیابان می باشد. با غنی شدن کتابخانه و تجهیز آن به امکانات ویژه معلولین جهت بهره برداری بسیار مناسب است.
•کتابخانه شهید هاشمی نژاد بیرجند (ویژه نابینایان) تحت نظر سازمان بهزیستی میباشد که دارای امکاناتی مثل: کاست ها ی ضبط شده بدون استودیوی مناسب، دستگاه بهدید، تعداد کمی کتابهای با خط درشت، برجسته نگار و ... می باشد. این مرکز توسط سازمان بهزیستی درحال تجهیز می باشد. با غنی شدن منابع نیاز نابینایان و کم بینایان شهر بیرجند مرتفع خواهد شد.
با توجه به موارد ذکر شده جهت ایجاد شرایط مناسب:
•بهتر است برای شروع کار کتابخانه هایی که هزینه مناسب سازی کمتری دارند انتخاب شده و از طریق استفاده از اینترنت و پیک استفاده از کلیه کتابخانه ها تا حد امکان فراهم گردد.
•تبادل اطلاعات با آموزش و پرورش استثنایی ، کانون پرورش فکری ، بنیاد جانبازان و استفاده از تجهیزات مربوطه به طور مشارکتی راه حل مناسبی است.
•اطلاع رسانی به معلولین و تشویق آنان جهت استفاده از امکانات فراهم شده
•استفاده از کتب الکترونیک
•ایجاد کتابخانه سیار ویژه معلولین
•بکارگیری معلولین در ترویج فرهنگ کتابخوانی
•آموزش کتابداران به کمک نیروهای متخصص سازمان بهزیستی
•تخصیص بودجه ویژه معلولین به کتابخانه ها
با توجه به پراکندگی مناسب کتابخانه ها بر اساس تراکم جمعیت معلولان با کمک امکانات الکترونیکی و برخی تجهیزات نیازی به افزایش تعداد کتابخانه ها نخواهد بود و معلولان استان با سفارش کتاب به صورت مستقیم یا غیر مستقیم( از طریق پیک) از امکانات بهره مند خواهند شد. به نظر می رسد با شرایط کنونی وجود چنین کتابخانه های اقماری راه حل مناسبی باشد.
بطور کلی مشکلات معلولین جهت دستیابی به اطلاعات کتابخانه های عمومی را می توان ناشی از چند عامل دانست:
الف) حقوق شهروندی:
راهکارها:
تدوین قوانینی که ادارات و سازمانها را ملزم به خدمات رسانی به معلولین کند.
الزام پیمانکاران ساختمانهای عمومی به مناسب سازی این مکانها برای معلولین
فرهنگ سازی : اطلاع رسانی به افراد جامعه در خصوص نیازهای معلولین و حقوق مساوی آنها دراستفاده از امکانات عمومی در مقایسه با شهروندان سالم
ب) ساختمان:
راهکارها:
عریض شدن و غیر لغزنده بودن کوچه ها، مناسب بودن شیب مسیر، پارکینگ اتومبیل با فضای کافی جهت تردد ویلچر، نصب آسانسور در ساخمانهای چند طبقه، عریض بودن و اتوماتیک بودن درهای ورودی، ارتفاع مناسبپنجره ها، ارتفاع مناسب دستگیره ها، غیر لغزنده بودن کف پوش، نصب علائم اخطار برای ناشنوایان ،و...
ج) تجهیزات و منابع:
نابینایان و کم بینایان: الف) دستگاه برجسته نگار ب ) نرم افزارهای گویا ج ) استفاده از صفحه کلیدهای مخصوص د ) دستگاه به دید
ناشنوایان: الف) استفاده از امکانات گرافیکی ب ) نظام نمایش تلویزیونی داده ها (TDDS)
جسمی حرکتی: الف) تطبیق میز و صندلی ب ) چیدمان قفسه ها و میز و صندلی ج ) مناسب سازی صفحه کلید د ) تنظیم ارتفاع برگه دان ها و میز امانت و استفاده از رایانه جهت جستجوی کتاب
راهکارها:
امانت بین کتابخانه ای
اشتراک با روزنامه های ویژه نابینایان
نوارهای ویدئویی
وجود دستگاه مخصوصی که ناشنوایان می‌توانند توسط آن از تلفن استفاده کنند در کتابخانه لازم است.
علائم اخطار قابل مشاهده باید در کتابخانه نصب شود تا مراجعان ناشنوا از مشکلات و موقعیت‌های اضطراری آگاه شوند.
 قصه‌گویی
د) خدمات اداری و رفاهی:
وجود خدماتی مانند: تلفن عمومی، بوفه، دستگاه کپی ،آبسردکن و آبگرمکن ، سرویس بهداشتی سبب رفاه حال مراجعه کنندگان شده و آنان از محیط کتابخانه لذت می برند.
ه ) آموزش

[ ۱۳٩٢/٢/٢٦ ] [ ۸:۳٤ ‎ق.ظ ] [ جمشید چایانی- فرشته پیری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

دوست من سلام حال که پنجره آشنائیمان را گشودی،با واژه های سرشار از مهر ومحبت ورودت را به گرمی پذیراییم کلامت را به جان ودل می نگاریم،ازاینکه با شما و دیدگاهت آشنا می شویم برخود می بالیم. بیا در پذیرائی دوستانه افکارمان دمی با هم باشیم. نظراتتان زینت بخش وبلاگ ماست. این وبلاگ جهت معرفی کتابخانه عمومی غدیرمیباشد . کتابخانه عمومی غدیرکبودراهنگ در سال1378 تاسیس گردیده است و هم اکنون به آدرس میدان امام حسین (ع) واقع گردیده است . همه روزه پذیرای فرهیختگان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است. ساعت فعالیت این کتابخانه همه روزه از ساعت30/7 صبح لغایت 30/8 عصر می باشد و با داشتن حدود 14000نسخه کتاب دارای بخشهای ذیل می باشد: - بخش مخزن - بخش مرجع - بخش کودکان و نوجوانان - بخش کتابهای کمک درسی - بخش نشریات - بخش دیداری شنیداری از جمله خدمات کتابخانه می توان به موارد ذیل اشاره نمود. -سفارش اینترنتی کتاب(طرح کتاب من) -برگزاری مسابقات فرهنگی - ارائه خدمات به نوسوادان -استفاده از اینترنت پرسرعت ADSL - استفاده از نمایه نشریات
موضوعات وب
صفحات دیگر